poniedziałek, 29 grudnia 2014

Szpiedzy wśród nas

"Nielegalni" to pierwsza powieść byłego agenta wywiadu ukrywającego się pod pseudonimem Vincent V. Severski.


Konrad Wolski, agent polskiego wywiadu, wraca do kraju po nieudanej akcji na Bliskim Wschodzie. W trakcie jego  nieobecności do prezesa IPN zgłosił się profesor Barda z informacją o zakopanym na terenie twierdzy w Brześciu tajnym archiwum NKWD z okresu drugiej wojny światowej. Konrad i jego współpracownicy muszą opracować plan wydostania dokumentów nim zrobią to Rosjanie. W międzyczasie do polskich służb zgłaszają się Szwedowie z prośbą o pomoc w obserwacji jednego z ich obywateli.

Jestem raczej wytrwałym czytelnikiem i staram się czytać książki od początku do końca i niczego nie pomijać, ale w przypadku "Nielegalnych" nie byłem w stanie. Pozycja ma 812 stron, ale co najmniej 50 z nich zostało przeze mnie opuszczonych. Zawarte na nich treści nie wnosiły niczego szczególnego do fabuły i były po prostu nudne. Wśród tego co przeczytałem nie było wcale lepiej - wątki strasznie porozciągane, brak zachowanej chronologii (bardzo zaburzało to odbiór wydarzeń, gdyż ciężko było poukładać sobie kolejność zdarzeń), zbytnia szczegółowość opisów, chociaż w pewnych scenach można to usprawiedliwić chęcią pokazania, że praca agenta wywiadu w niczym nie przypomina filmów o Bondzie. A tak w ogóle to mamy tutaj dwie książki w jednej, gdyż wątek Hansa Jorgensena zajmuje tyle samo miejsca, co historia Konrada, a łączy je tak naprawdę jeden rozdział. Jak dla mnie autor mógł wydać dwa tomy - objętość "Nielegalnych" jest problemem gdy chce się ich zapakować do plecaka lub torby.
Kolejnym minusem jest jakieś ostatnie 50 stron - jest to jeden wielki diss na Mariana Zacharskiego. Nie uważam, żeby takie porachunki osobiste rozgrywać w ten sposób - kiedy czytelnicy płacą za tą wątpliwą przyjemność.
Żeby nie było - książka ma też kilka zalet. Nielegalni oficerowie wywiadu to temat dobrze znany, ale rzadko przedstawiany w tak szerokim zakresie. Fabuła jest interesująca i bardzo ciekawie osadzona w znanej nam rzeczywistości. Bohaterowie są dobrze scharakteryzowani i zróżnicowani. Otrzymujemy również dużą dawkę szczegółów działania służb specjalnych, nie tylko polskich,lecz również szwedzkich i rosyjskich. Każda z nich ma swoją specyfikę pracy i odmienne interesy, ale jeden cel - bronić swojego kraju. Zaintrygowała mnie również historia Jagana i chętnie poznam jej ciąg dalszy.
Po lekturze mam naprawdę mieszane uczucia. Z jednej strony ciekawią mnie dalsze losy bohaterów i rozwijający się wątek poszukiwań "Karola" - polskiego łącznika Al-Kaidy, z drugiej strony kiedy przypomnę sobie jak się męczyłem w trakcie lektury, to nie mam ochoty na "powtórkę z rozrywki".

Podsumowując - książka dla naprawdę wytrwałych wielbicieli opowieści o szpiegach.

Tytuł: Nielegalni
Autor: Vincent V. Severski
Wydawnictwo: Czarna Owca
Rok wydania: 2011
Stron: 812

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Podobne

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...